TØNSBERG: På Steinsnes i Borre trådte hun sine barnesko, har flyttet til Spania, men er omhyggelig med å holde kontakten med familie og venner og gleder dem, og alle oss andre, med å benytte de anledninger som byr seg til å øse av sitt musikalske overskudd.

Vi snakker om klaverpedagog ved Musikkonservatoriet i Lisboa, Anne Kaasa, som i går aftes konserterte på overbevisende måte i Tønsberg bibliotek for ca et halvt hundre tilhørere. Som ved konserten på Bakkenteigen for seks år siden, mellomlander hun nå i Vestfold på sin vei til Bergen og Troldhaugen, der hun gir konsert førstkommende søndag.

Med Anne Kaasa har Norge en utmerket ambassadør for Griegs musikk, konserterer som hun gjør i de europeiske land. For et par-tre år siden ga hun ut en briljant CD med klavermusikk signert nettopp Grieg. Ved gårsdagens konsert sto igjen Grieg sentralt ibildet, med to avdelinger, først danser fra «Holberg Suite 013.40» og senere i av hans «Lyriske stykker». Dette er musikk som et norsk publikum nær sagt kjenner til punkt og prikke. Hyggelig gjenkjennelse altså, for tilhørerne. Men tilsvarende krevende for utøver. Her kan man ikke fare lettvint og overfladisk over detaljene.

En fornøyelse var det derfor å lytte til Anne Kaasas særdeles omhyggelige utpensling av alle de små, men viktige detaljer i Griegs klavermusikk, spilt med kraft, spenst, følsomhet, tindrende klart som vannet i en fiellbekk og som luften på høy fiellet en høstdag. Var ikke nettopp fiellbekken og fjelluften en inspirasjonskilde for vår store komponist? - og som man fornemmet i bibliotekets underetasje denne aften?

Men så over til noe ganske annet, nemlig til Maurice Ravels mystiske klangverden, med tre satser i «Sonatine». Også her var det merkbart at Anne Kaasa kjente seg hjemme med sin store og mestring av klangen. Forøvrig kan nevnes at hun for ikke lenge siden spilte inn sin CD nummer to, nettopp musikk signert Maurice Ravel.

Claude Debussy er en komponist det alltid er spennende å lytte til. Gårsdagens møte med hans «L'lsle joyeuse» (Den lykkelige øya) representerer intet unntak i så måte, formidlet med stor kraft og musikalsk gjenskaperevne. Mindre kjent for publikum var nok småstykkene signert Fernando Lopes-Graca preludier») og Isaac Albeniz («Evocacion», «Triana» og «E1A1baicin»), utført med dels lyrisk, dels dramatisk nerve og aktpågivende treffsikkerhet.

Alt i alt: En skjønn klaveraften i biblioteket. Naturligvis varm applaus og blomsteroverrekkelse.

Svein Berg

Tønsberg Blad, (Norway), September 2000