Mestermøte i Teie Hovedgård

Ragnhild Hemsing - fiolin
Anne Kaasa - klavier

Myte, natur og følelse er nøkkelord i romantikkens idéverden. På denne måten var romantikken ikke bare en epoke hvor disse størrelsene ble forstått, beskrevet og tegnet i ord eller bilde, men var dessuten sterkt til stede i musikken. 1800 tallets musikkestetíkk handler i vesentlig grad om en bevisstgjøring av, og fokusering på, disse sidene ved livet og verden. Og ser vi nærmere på denne tidens spesifikke vokabular, vi ord søm lengsel, drøm, intuisjon, vemod, vision, folkeånd, og så videre. I en sum var det disse momentene som ga preg - og framfor alt liv til festspillkonserten i en fullsatt Teie Hovedgård, i går kveld, med Ragnhild Hemslng og Anne Kaasa (klaver).

For også her i Norden harví en stolt musikalsk tradisjon med utspring i en slik idéverden, og som duoen Hemsing/Kaasa ga oss intet mindre enn storslåtte eksempler på: Iean Sibelius «Fire stykker», Johan Svendsen «Romanse i G-dur», Ole Bull «Polacca Guerria» og Edvard Grieg «Sonata for og klaver i c-moll». Et kort sveip ble Videre gjort innom De britiske øyer med «Salut d'amour» av Edward Eigar. Men myten, og i en viss forstand romantikkens emosjonalitet, lever tydeligvis i beste velgående som kunstnerisk motiv hos no en av dagens yngre komponister.

VI tenker da på tønsbergkomponisten Martin Rombergs (født 1978) to pianostykker i suiten: Fra "Valaquenta": "Loriem, herre over drømmenes rike" og "Tulkas, herre over krig og kamp", inspirert som de er av engelsk fantasilitteratur. Etter vår oppfatning er dette svært verdifulle bidrag til en samtidsmusikkultur som ikke alltid evner å kommunisere med publikum. Rombergs musikk danner her en fascinerende konstellasjon av det minimalístiske og dramatiske. Den klinger godt i øret, men er, etter vårt skjønn, både original og nyskapende.

De tekniske utfordringene var betydelige for begge utøvere, men er i dette repertoaret hele tiden underlagt musikkens hovedideer. I den romantiske tradisjonen kan det noen ganger gi uttrykket et visst preg av kaos. Men de helt gode musikere evsjonalitet, drama og poesi. Slik sett var prestasjonene til Ragnhild Hemsing og Anne Kaasa glitrende musíske.

Svein Erik Tandberg

Tønsberg blad, (Norway), June 2012